Tuesday, November 3, 2009

Fahaman Pelik Puak Barat Tak Basuh Berak

Individualisme
Individualisme adalah sikap moral yang kadang-kala berbicara sekitar falsafah politik, ideologi, atau pandangan sosial yang menekankan kemerdekaan dan kemandirian. Puak-puak yang ada pemikiran sesat ini ingin bebas dan bencikan kepada sebarang keterikatan atau ‘rule’ yang tidak sesuai dengan otak mereka. Contohnya, walau ‘rule’ itu datangnya dari hukum agama sekalipun ia akan ditentang dan dipersoalkan semahu-mahu mengikut hawa nafsu jahat mereka.

Individualis mempromosikan pelaksanaan satu tujuan dan keinginan. Dan puak-puak ini gemar menentang campur tangan orang luar terhadap pilihan mereka baik oleh masyarakat, kumpulan atau individu lain. Individualisme kolektivisme taksub menentang sesuatu yang menekankan bahawa komunal, komuniti, kumpulan, masyarakat, keluarga atau tujuan nasional sebaliknya harus memperoleh prioriti di atas tujuan individu.

Atau dengan bahasa yang mudahnya mereka yakni puak-puak jahil ini ingin meraikan ‘self-freedom’ mereka sebagai manusia menurut kemandirian mereka. Yakni mereka mahu menselebretkan kewujudan mereka sebagai manusia berserta kebebasan yang sebebas-bebasnya. Kiranya, sekali tengok puak-puak ini seakan-akan ingin membebaskan diri daripada sebarang ‘rule’ demi menunjukkan seolah-olah mereka terjadi dengan sendirinya dan perlukan cara sendiri untuk berak,makan,kencing dan bersetubuh.

Dalam bahasa Inggeris, kata "individualisme" pertama kali diperkenalkan oleh mamat kafir yang digelar Owenites pada tahun 1830-an.Sebenarnya perkataan ‘individualisme’ in seringkali digunakan dalam tulisan-tulisan James Elisjama Smith, yang merupakan seorang Kristian millenarian dan Israel. Walaupun Owenite awalnya sosialis,dia menolak fahaman itu dan memeluk fahaman individualisme yang dianggap sebagai suatu "universalisme" yang memungkinkan untuk pengembangan "jenius asli."(Mengarut sungguh) Tanpa individualisme, Smith berpendapat, individu tidak boleh mengumpul harta untuk meningkatkan kebahagiaan.

Mengarut betol mamat kafir ini, dan sebenarnya atau memang pun golongan ini terumbang-ambing mencari pegangan yang sesuai dengan kepala otak mereka. Malangnya mereka tetap gagal dan rebah kerana tiada petunjuk dan cahaya hidayat yang boleh memimpin mereka. Kesian pun tak guna. Last-last mati masuk neraka jugak dan bawa sekali buku-buku kajian tentang falsafah ‘individualisme-taik kucing” mereka sekali masuk dalam api.

Masalahnya ada jugak mamat yang keluar daripada kemaluan emaknya yang Muslim dan mengaku menganut Islam tetapi tertelan jugak dengan fahaman puak-puak Barat yang tak basuh berak ini. Kelakar betol. Tak cukup dengan ‘tertelan’ sahaja bahkan mamat yang perasan Islam itu turut melompat-lompat melaungkan idea ‘individualisme taik kucing’nya itu tanpa disedari.

Humanisme

Selain itu, ada satu lagi ‘produk’ pelik yang disembah olek puak Barat yang tak basuh berak ini (dan peliknya ada jugak mamat Muslim yang diajar cara basuh berak tapi puja-sembah akan fahaman ini) yang telah sekian lama disebar-luaskan. Humanisme adalah perspektif umum untuk pelbagai sikap yang beretika menganggap pentingnya martabat manusia, keprihatinan, dan kemampuan, terutama rasionalitas. (Padahal Islam pun mengajar tentang kemanusiaan ini).

Sejak abad kesembilan belas, Humanisme telah dikaitkan dengan anti-klerikalisme (ertinya: Anti-klerikalisme adalah sebuah gerakan bersejarah yang menentang agama (umumnya Katolik) kuasa dan pengaruh institusi dalam semua aspek kehidupan awam dan politik, dan penglibatan agama dalam kehidupan sehari-hari warga negara). Dua puluh abad pertama Humanisme cenderung sangat menyokong hak asasi manusia, termasuk hak-hak reproduksi, kesetaraan gender, keadilan sosial, dan pemisahan gereja dan negara. Manakala istilah menyeluruh pulak merangkumi hal-hal agama non-teistik, humanisme sekular, dan sikap hidup humanistik.

Puak yang meyokong gejala ini begitu taksub dengan isu kemanusiaan sehingga sanggup mengasingkan semua aspek seperti bangsa,gender hatta agama sekalipun demi meraikan kemanusiaan dan kesama rataan sesama manusia atas muka bumi ini dan sekaligus melupakan siapakah Pencipta semua manusia ini. Mereka fikir merekalah yang paling baik kerana telah bertungkus lumus memprihatinkan kepala otak dan jiwa mereka terhadap isu kemanusiaan, walhal mereka amatlah jahil sebab lupakan terus Tuhan yang cipta semua manusia.

Beginilah kerja puak Barat yang tak reti basuh berak tak habis-habis dengan aktiviti yang sia-sia kononnya ingin menunjukkan bahawa merekalah yang paling baik. Kesian pun tak guna sebab last-last kalau mati tak kenal Tuhan masuk api jugak.

Memang fahaman jelek ini telah banyak merasuk para penganut Islam (kononnya-pada nama sahaja) yang perasan hebat gunakan akal untuk menentang apa jua ‘rule’ yang tidak relevan (menurut otak lembap mereka) sekalipun hukum-hakam agama. Jika inilah yang berlaku ia samalah dengan ajaran puak liberal islam (JIL:Jaringan Islam Liberal) di Indonesia. Betapa mereka yakni puak pemikir Barat yang tak reti basuh berak ini jahil dan sesat begitu jugak lah dengan golongan para orang Islam yang kebingungan yang gagal untuk berfikir dengan baik.

Dan yang paling teruknya ialah puak ini berani mengetepikan kebenaran agama sendiri demi menjaga ‘kemanusiaan’ itu supaya tidak wujud sebarang sikap prejudis terhadap agama orang-bangsa lain. Lihatlah betapa lemahnya golongan jahil ini menilai dan memegang agama mereka (orang Islam yang jahil-tukil). Barangkali jika puak-puak ini diajukan soalan cepu mas yang begini pasti akan kelu dan kaku untuk menjawab,contoh:

;Kenapa kau agama Islam?
:Entah!
:Apa maksud Islam?
:Emm…
:Macam mana kau percaya kebenaran agama kau?
:Nanti aku tanya nenek aku…
:Tuhan kau berada di mana…?
:Aku tak pastilah…..(jahil sangat)


Sekularisme

Sekularisme adalah konsep bahawa kerajaan atau entiti lain harus ada secara berasingan daripada agama dan / atau keyakinan keagamaan. Itu hal yang lebih jelas dan memang senang dikesan. Masalahnya ialah ada jugak individu yang jahil terjerumus ke dalam lembah sekularisme yang hina ini tanpa disedari. Hal ini mungkin akan jelas dengan contoh mudah ini:

Jahil 1: Apa agama-agama?? Ini hal kemanusiaanlah mangkuk….agama kat surau lah…!
Jahil 2: Yelah..kau ingat semua hal kena rujuk agama ke….?
Cerdik 1: Bangang betol korang ni….pakai otak terlebih sangat…kan dah gila tu…
Jahil 1: Cukup-cukup…! Aku tak nak dengar pasal agama…biar aku ‘setel’ benda ni…
Jahil 2: Ok…bos..


Sebabnya ialah ramai yang melihat kesekularisme itu lazimnya hanya pada dasar politik semata-mata dan tidak sedar fahaman ‘jelek’ ini sebenarnya ada jugak terkena pada otak-otak individu biasa. Pada satu sisi, sekularisme mungkin menegaskan hak untuk bebas dari peraturan dan ajaran agama, dan kebebasan daripada kerajaan pemaksaan agama kepada rakyat, dalam sebuah negara yang berkecuali dalam masalah-masalah kepercayaan, dan negara tidak memberikan hak istimewa atau subsidi kepada agama. (Lihat juga Pemisahan gereja dan negara.)

Atau dengan lebih tepat lagi puak-puak celaka yang menganut fahaman ini biasanya akan menolak sebarang jenis ilmu, dasar, ‘rule’, sebab-musabab yang gagal dibuktikan secara konkrit dan empirikal. Contoh mudah agamalah, agama mestilah lazimnya (Islam) berkisar tentang kepercayaan kuasa Tuhan yang sukar dilihat, dirasa dan dihidu. Apatah lagi untuk dibuktikan di makmal-makmal sains dan sebagainya. Jadi, puak celaka lahanat ini akan menolak sebarang bentuk keyakinan yang bersifat metafizik ini (ghaib).

Bagi mereka akal-lah yang berkuasa dan individu itu bebas dalam menentukan hala tuju hidup mereka sendiri berdasarkan nafsu dan akal mereka sekehendak mahunya. Tuhan menurut sekularisme telah diposisikan ke satu sudut asing dan Tuhan tidak berhak campur tangan dalam urusan hidup manusia. Pemikiran songsang wal jahanam ini benar-benar mencabar kuasa Sang Pencipta alam semesta ini. Beginilah teruknya kecelakaan perangai puak sekularisme yang begitu bertuhankan nafsu dan akal.

Dalam pengertian lain, merujuk pada pandangan bahawa aktiviti manusia dan keputusan, terutama yang politik(bukan politik sahaja-semua aspek telah dipisahkan dengan agama), harus berdasarkan bukti dan fakta tidak bias oleh pengaruh agama.
Dalam bentuk yang paling menonjol, sekularisme adalah kritis terhadap ortodoksi keagamaan dan menegaskan bahawa agama menghalang kemajuan manusia kerana tumpuan pada tahyul dan dogma bukan pada nalar dan kaedah saintifik. Malang benar nasib golongan lahabau ini kerana telah terang-terang menafikan kuasa dan kecerdikan Tuhan sebagai pencipta otak dan akal mereka.

Sekularisme yang jelek lagi terlaknat ini sebenarnya diasas-sebatikan oleh puak kafiruun yang terdiri daripada ahli falsafah Greek dan Rom seperti Marcus Aurelius dan Epicurus, polymaths muslim zaman pertengahan seperti Ibn Rusyd, para pemikir Pencerahan seperti Denis Diderot, Voltaire, John Locke, James Madison, Thomas Jefferson, dan Thomas Paine, dan moden freethinkers, agnostik dan ateis seperti Bertrand Russell dan Robert Ingersoll.

No comments: